Saturday, March 28, 2009

pemBAziran yg meLamPau..

16 mac..

hari ini aktiviti di mulakan dengan Malaysia cergas..Dalam pada itu,kami di arahkan untuk menyanyikan lagu dari setiap universiti dan kolej..Dan kami dari Uitm telah menyanyikan lagu Uitm mDi Hatiku..Seterusnya,aktiviti camp craft di teruskan hari ini telah masuk hari ketiga..Berlaku sedikit masalah apabila kami di arahkan supaya mengubah tapak khemah peralatan atas sebab tidak sesuai..dan kerja2 pengalihan di lakukan..

Dalam pada masa itu,kami telah melakukan kesalahan di mana kami telah menbazir.Pembaziran itu bukan sedikit,tetapi di dalam kuantiti yang banyak..Sapa tengok pun mesti marah..Nasi.Yap itu lah nasi.Makanan rutin yg telah kami bazirkan.Nasi ini di tanak dengan kurang air dan tidak cukup masak yg akhirnya menjadi mentah..Kami di beri pilihan untuk menghabiskan nasi itu dengan apa cara sekalipun..
Iqbal sebagai penghulu pd masa itu memberi cadangan nasi itu di berikan kepada ternakkan orang kampung seperti ayam ,itik dan lembu..
Setelah selesai melakukan denda,kami meneruskan kerja camp craft dan dalam pada masa itu kami leka apabila penghulu kami tidak balik sehingga waktu ptg..Sehingga malam iqbal masih lagi belum balik dan ini sudah boleh di nyatakan bahawa iqbal telah hilang..
Moral cerita ini,janganlah kita membazir kerana rezeki yg sudah ada di depan mata ini boleh hilang sekelipmata..Dan terakhir,hidup berkumpulan haruslah sentiasa peka dengan kewujudan ahli kumpulan..

4 comments:

  1. kesederan asas kejayaan!
    majulah sukan untuk negara.

    ReplyDelete
  2. sribu pnyesalan..... tapi stiap pkare ade hikmah nya..... klau x jadi ari tu, sampai bila pun kita tak blaja pape kan... n tu kire bonus la kat ayam2 dan itik2 kat kg tu... hahah...

    ReplyDelete